قطعات برج خنک کن چیست؟ اجزای مختلف بکار رفته در برج های خنک کن تنوع و گوناگونی زیادی دارند. این امر بخاطر آوردن تجهیزات برودتی و برندها از کشورهای مختلف میباشد. این تنوع شامل : قطعات برجهای گالوانیزه و قطعات برجهای فایبرگلاس میباشند. . قطعات برج خنک کن با عمر 35 سال تا برجهای جدید که همگی دارای قطعات مختص خود میباشند.
اطلاع از تعمیرات برج خنک کن در گروه آبران
قطعات بدنه از جنس ورق های گالوانیزه تا بدنه های فایبرگلاس و در برج های جدید ژاپنی از جنس PVC دیده میشوند.
پک ها یا اجزائ خنک کننده از جنس چوب اشباع تا انواع PVC متنوع بوده و چند سالیست از جنس PP که خود دارای اقسام مختلفی میباشد به آن اضافه شده است. فن یا پروانه که از انواع تیغه ای 7-9 فلزی تا پره های پهن جدید آلمینیومی برجهای وارداتی با cfm بالا . از انواع پلاستیکی مولتی وینگ تا پره های ایرفول فایبرگلاسی با مزیتهای تنظیم ساده و کم صدا بودن که امکان تولید تا قطر 7 متر را نیز دارا میباشند.
سیستم پاشش آب توسط تشت آب و بدون نازل تا اسپینگل آلمینیومی در برجهای مدور . همچنین نصب نازل ها در برجهای مکعب جریان مخالف بطوریکه اگر کمی به نوع پاشش آب برجها دقت نماییم , میتوانیم در حدود 25 نازل مختلف را معرفی کنیم.
سیتم های انتقال نیروی موتور به فن توسط گیربکس . فولی و تسمه و شفت ویاتاقان.
در کنار این گستردگی قطعات , تفاوت در شکل ظاهری بدنه , لوله ها , موتورها , سیستمهای متحرک فن به این گستردگی اضافه مینماید.
عملکرد قطعات برج خنک کن فایبرگلاس
عملکرد برج : عملکرد این برج ها بر اساس استانداردطراحی گردیده است که آن را انیستیتوی برج های خنک کن امریکا تایید و تعریف نموده است. برج های فایبر گلاس این شرکت در تناژهای متفاوت از10 تن تا 1000 تن ساخته شده و تا تناژ 80 تن قابلیت مونتاژ در کارخانه و حمل ونقل آن بصورت آماده را دارا میباشند. برای سایر تناژها انجام مونتاژ در محل ضروری است.این برج ها در ابتدا به شکل استوانه ای تولید شده و جریان هوای آنها از پایین به سمت بالا وتوسط یک فن بصورت مکثی انجام میگردد.
قطعات برج خنک کن فایبرگلاس
بدنه :
کل قطعات بدنه از الیاف کامپوزیت و رزینهای مخصوص شیمیایی ساخته میشوند.ترکیب این مواد با هم
باعث استحکام زیاد قطعات و در عین حال انعطاف و سختی آنها میگردد. این مواد در برابر اشعه های
خورشید مقاوم بوده و لذا عمر قطعات بسیار بیشتر از مواد دیگر میباشد. همچنین کلیه قطعات بدنه بطور
پیچی بهم متصل میگردند که امور تعمیراتی و خدمات آتی را آسان مینماید.
دریچه های هوا :
این دریچه ها بمنظور هدایت هوای ورودی به داخل برج به بهترین نحو ممکن طراحی گردیده اند وجزئی
از بدنه برج محسوب میگردند.این قطعات همجنس مواد بدنه بوده و یکی از راههای ورودی پرسنل به دستگاه
در مواقع لزوم میباشد. از مزیت های دیگر این دریچه ها ممانعت از خروج قطرات آب ریزش شده به تشت و
جلوگیری از ایجاد جلبک برروی تشت میباشد.
سطوح خنک کننده :
این سطوح که بنام پکینگ معروف میباشند برای به بالا بردن سطح تماس و برخورد آب با هوای در حال
عبور از داخل برج نصب میگردند. این سطوح دارای درجات مختلف از بابت تراکم و ضخامتهای متفاوت 350 میکرون الی 600 میکرون میباشند که برای محیطها و نیازهای گوناگون برجهای خنک کن طراحی و انتخاب میگردند. پکینگهای این شرکت از نوع بلوکی و با مواد PVC تولید میگردند.پکهای لانه زنبوری نسبت به پکهای رولی درای مزیت بیشتری میباشند.
رسوبات آّب مصرفی برجها تاثیر مستقیم بروی بازدهی و عملکرد این سطوح دارند. لذا در مناطقی که
رسوبات آب مصرفی دستگاه زیاد است نصب رسوب گیر در کنار دستگاه اکیدا” توصیه میگردد.
4- فن :
فنهای این برجها همگی از نوع جریان محوری بوده و در دو نوع انتخاب میگردند. برای تناژهای پایین از
جنس مواد پلی آمید و با هاب آلومینیوم و برای تناژهای بالا پره ها از جنس فایبرگلاس با هاب چدنی
نصب میگردند. کلیه فنهای نصب شده این شرکت دارای قابلیت تغییر زاویه پره ها جهت تنظیم پروانه
و بدست آوردن CFM مورد نظر میباشند.
5- سیستم توزیع آب :
در این مدل از برجهای خنک کن، آب ورودی توسط یک لوله فشارقوی پلیکا و یا پلی اتیلن با ضخامت
5 تا 10 میلیمتر به یک توزیع کننده آب بروی سطوح خنک کننده وارد میشود و توسط این قطعه که
دارای بازوهایی سوراخ دار با قطر مناسب برای تنظیم یکنواخت فشار آب و در نتیجه پخش یکنواخت
آب طراحی گردیده است، تکمیل میگردد. این آب پخش کن از جنس آلومینیوم بوده و عمل چرخش
را توسط بلبرینگ انجام میدهد. چرخش قطعه به همراه بازوها بوده و باعث پاشش و ریزش یکنواخت
آب بروی سطوح و بازدهی بالای دمایی دستگاه میشود.
7- الکتروموتور :
جهت انجام پروسه مکش هوا از داخل دستگاه الکتروموتور و سیستم محرکه در بالای دستگاه و بروی
یک شاستی مناسب نصب میگردد. از این رو طریقه نصب موتور بطور عمودی و توسط پایه فلنچها
میباشد. این الکتروموتورها دارای استاندارد ضد رطوبتی IP55 بوده و همگی از نوع سه فاز نصب
میگردند. همچنین از مارکهای معتبر VEM ,SIEMENS و ……… استفاده میشود.
8- کاهش سرعت :
سیستم کاهش سرعت ، نیروی حاصل از چرخش الکتروموتور به پروانه دستگاه را بطور مطلوب و
موثری منتقل می نماید. جنس آن از چدن و استیل انتخاب میشود تا در برابر اصطهلاک فراوان
مقاوم باشد. پوسته و پولی از چدن ریخته گری شده ساخته میشوند.کاهش سرعت از دو طرف
دارای کاسه نمد بوده و داخل پوسته با گریس کاملا” پر میگردد. این سیستم برای همه ظرفیتها بجز تناژهای پایین نصب میگردد.
نگهدارنده ها :
شاستی نگهداری الکتروموتور، توری های محافظ برای جلوگیری از افتادن قطعات بزرگ به داخل دستگاه و ایمنی ، ساپورتهای سطوح خنک کننده ، پایه های فلزی دستگاه که در تناژهای بالای 100 تن نصب میشوند ، همگی فلزی بوده و تماما” گالوانیزه گرم میباشند. همچنین کلیه پیچ و مهره های مصرفی دستگاه از جنس گالونیزه میباشند. برای دسترسی وسرکشی به عمکرد دستکاه یک عدد نردبام فلزی که گالوانیزه گرم میباشد بروی دستگاه تعبیه میگردد.
اینورتور :
جهت کاهش مصرف انرژی الکتریکی دستگاه و افزایش عمر مفید قطعات متحرک موتور وپروانه
و کاهش سرعت، یک کنترل کننده فرکانسی به سفارش خریدار قابل نصب میباشد.این سیستم دمای خروجی آب برج را کنترل مینماید. سنسوری که درسر راه آب خروجی نصب شده و تنظیم میگردد،
فرمان را ارسال کرده و سیستم دورالکتروموتور را کاهش و یا افزایش میدهد. این شرکت از سیستمهای
کنترل دور با مارکهای زیمنس ، LG ،…… استفاده مینماید. اضافه میگردد که در حالت معمول یک ترموستات حرارتی بصورت on و off ساده الکتروموتور، کار تنظیم دمای آب خروجی را انجام میدهد.
رسوب گیر :
سیستمهای رسوب گیر دارای انواع مختلفی میباشند که طی یک مشاوره و هماهنگی و با توجه به مقدار رسوب آب و بسته به سفارش خریدار بطور جداگانه نصب میشوند. این سیستمها توسط عبور دادن جریان الکتریکی از آب، استفاده ازمواد شیمیایی درداخل آب ومخازن چند مرحله ای املاح ورسوبات داخل آبرا بصورت شناور درآورده و ازچسبیدن و نشست آنها در دستگاه جلوگیری مینمایند.
قطعات برج های گالوانیزه :
بدنه- قطعات فلزی –فن – الکتروموتور – سیستم انتقال نیرو – اجزاء خنک کننده آب – نازلها – لوله های پخش آب – اتصالات لوله های ورودی و خروجی – نردبان میباشند.جهت تعمیر و تامین قطعات این نوع برجها با قسمت فروش شرکت آبران تماس بگیرید
1-بدنه :
قطعات بدنه همگی از ورق گالوانیزه تهیه و ساخته میشود. این قطعات به ضخامتهای متفاوت در ساختار بدنه قرار میگیرند. بطوریکه در دیوار بدنه با ضخامت 5/1 میلیمتر . قطعات تشت 2 میلیمتر . دمپر یا لورها 6/0 الی 7/0 میلیمتر . گلویی 1 الی 5/1 میلیمتر در نظر گرفته میشود.
2-دریچه هوا :
این دریچه ها بمنظور هدایت هوای ورودی به داخل برج به بهترین نحو ممکن طراحی گردیده اند وجزئی
از بدنه برج محسوب میگردند.این قطعات همجنس مواد بدنه بوده و یکی از راههای ورودی پرسنل به دستگاه
در مواقع لزوم میباشد. از مزیت های دیگر این دریچه ها ممانعت از خروج قطرات آب ریزش شده به تشت و
جلوگیری از ایجاد جلبک برروی تشت میباشد.
3-سطوح قطعات برج خنک کن
این سطوح برای به بالا بردن سطح تماس و برخورد آب با هوای در حال عبور از داخل برج نصب میگردند.
در برج های گالوانیزه این سطوح از دو جنس اسفاده میشود. در بعضی برج ها از جنس ورق گالوانیزه با ضخامت 6/0 میلیمتر و در بعضی دیگر از چوبهای اشباع .
4-پروانه یا فن :
فن برج های گالوانیزه طرح مارلی یا ذوزنقه ای تماما از نوع فن های تیغه ای فلزی میباشند که توسط تولیدکنندگان آنها نصب میشوند. اگر دستگاهی دیده شد که فن آن متفاوت است قطعا تعمیر شده و توسط کارفرما یا تعمیرکار تعویض شده است. همچنین در برخی برج های گالوانیزه از فن سانتریفیوژ استفاده میشود.
و در برخی دیگر فن ملخی سبک در کنار برج نصب میشود.
5-سیستم توزیع آب :
در برج های گالوانیزه پخش آب همواره توسط تشت آب صورت میگیرد.
6-الکتروموتور :
موتورهای این برج ها دارای همان استاندارد لازم جهت مصارف تجهیزات برودتی و برج هخای خنک کن را دارا میباشند.
7-سیستم انتقال نیرو یا کاهشدور :
در این قطعات برج خنک کن نیروی موتور توسط گیربکس به فن منتقل میشود. البته در برج های گالوانیزه سانتریفیوژ تسمه وفولی و در برج های چوبی فن از بغل شفت و یاتاقان اینکار را انجام میدهند.