فن برج خنک کن

پروانه برج خنک کن یا فن برج خنک کن :

فن برج های خنک کننده به دو نوع کلی فلزی و کامپوزیتی تقسیم میشوند.
نوع دیگر تقسیم بندی پروانه برجهای خنک کننده انواع تیغه ای و ایرفول میباشند .
این تقسیم بندی با همپوشانی یکدیگر شامل کلیه فنهای موجود در برجهای خنک کن میشوند ,
بطوریکه در ذیل به آنها اشاره مینماییم :
فن فلزی تیغه ای که از آلیاژ آهن در ساخت آنها استفاده میشود با تعداد زیاد پره 7-9 پره تولید شده و بیشتر موارد استفاده آنها در برجهای بتنی , نیمه بتنی , و فلزی طرح مارلی میباشد .
فن فلزی ایرفول که از جنس آلومینیوم ساخته میشوند و علیرغم صدای کم , ورقه ای و آلومینیوم بودن لایه رویی پره ها , ضعف این فنها بوده و نسبت به فن های تیغه ای عمر کمتری دارند. اکثر این فن ها که در داخل تولید میشوند , متاسفانه دارای بازویی از جنس لوله سیاه میباشند که با رنگ ساده و یا آبکاری پوشش
داده میشوند.
فن کامپوزیتی تیغه ای که بعضی تولیدکنندگان داخلی نوع فایبرگلاس آنرا به تعداد محدودی تولید نمودند که ناموفق بود و پس از مدت کوتاهی عملا حذف گردید.
فن تیغه ای فلزی آهنی با بازوی ثابت که همانطور که معلوم است قابل تنظیم نبوده و دارای 4 پره پهن میباشند. این فنها نیز در سالهای اولیه ورود برجهای خنک کن فایبرگلاس از روی فن های خارجی در آن زمان مهندسی معکوس شده و بعد از آنکه برای تنظیم فنها و یا کم و زیاد کردن حجم هوایی که توسط فن جابجا میشد نیاز به تغییر زوایا توسط تکنسین ها و تعمیرکاران به یک امرضروری مورد نیاز تبدیل گشت .
فن تیغه ای فلزی آهنی خیلی پهن که دارای بازوهای عموما ثابت بوده و تنها بر روی برجهای خارجی ژاپنی و کره ای که به ایران وارد شدند نصب شده اند. این نوع برجهای خنک کن از نوع جریان متقاطع بوده و احتیاج به cfm بالا دارند و این امر بخاطر نوع سیستم ثقلی پاشش آب و cross flow بودن آنها میباشد از اینرو این فنها مختص این برجها طراحی و تولید شده اند.
فن مولتی وینگ یا فن تیغه ای کامپوزیتی . این نوع فن ها دارای پره هایی از جنس pp بوده و اولین بار به رنگ مشکی تولید و به بازار ارائه شدند . این فن ها که در مدلهای 5 – 7 – 9 پره مونتاژ میشوند دارای هابهای ضعیف آلمینیوم میباشند. لذا مصرف این فن ها جهت سرعتهای بالا مناسب نمیباشد. این فن ها اولین بار توسط شرکت محترم خزر فن مهندسی معکوس شده و بصورت کامل و با کیفیت توسط این شرکت تولید شدند. بطوریکه منحنی های هوادهی , سرعت پره ها , فشار و … برای این تولیدات تهیه و ارائه شد. این محصول در بروشورهای این شرکت z نام گرفت و اصولا برای سرعتهای پایین و حداکثر تا قطر 90 ( نهایتا 115) درنظرگرفته میشدند.
در چند سال اخیر بعلت راحتی نصب و ارزان بودن این فن ها , مصارف آنها در داخل برجهای خنک کننده و بخصوص بصورت کوپل مستقیم افزایش یافت. متاسفانه بعلت دخالت بعضی بازاریان این صنف که با حجم تقاضا در بازار مواجه شده بودند , اقدام به تولید این فنها در خارج از چارچوب درست و استاندارد و بصورت کارگاهی نمودند . در مجموع با پایین آمدن کیفیت و استفاده از این فن ها در سرعت های بالا و نامناسب توسط تعمیرکاران و بعضی تولیدکنندگان باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری برای مصرف کنندگان شده و همچنین منجر به ایجاد هزینه های مادی و اعتباری زیادی برای برخی تولیدکنندگان داخلی برجهای خنک کن شد.
انواع جدید این فن ها با هاب آلمینیومی دو تکه ( قسمت شفت جدا میباشد.) و یا هاب تمام پلاستیکی و نیز با پره هایی از جنس مرغوبتر و با رنگ قرمز تولید میشوند .
لازم به ذکر است که گروه آبران جهت برجهای خنک کن فایبرگلاس پایین تر از 50 تن همچنان از این فنها و از نوع مرغوب آن استفاده مینماید .
فن ایرفول کامپوزیتی یا ایرفول فایبرگلاس با هاب آلیاژ آهن و دارای قابلیت تنظیم در زوایای مختلف میباشند. در این نوع فن , پره ها از جنس فایبرگلاس و رزین پلی استر ایزو که بسیار مقاوم است تولید شده و بازوهای نگهدارنده توپر از جنس استیل بوده و در سه نوع 4 -6 -8 پره قابلیت تولید دارند. این فن ها تا قطر 5/7 متر تولید و نصب شده اند. متناسب با استاندارد عدم تولید صدا و کم صدا میباشند .
گروه آبران 90% برجهای خود را با این فن تجهیز مینماید. این نوع فن توسط عوامل گروه آبران تولید میشوند. 10% باقیمانده , برجهای تناژ پایین میباشند که بطور کوپل مستقیم بوده و فن مستقیما به الکتروموتور متصل میشود. جهت این سیستم انتقال نیرو به فن از فن های 5 پره

Call Now Buttonتماس